25. Unngå engangsprodukter

_25

Som jeg har skrevet tidligere, synes jeg det er feil å bruke masse ressurser på å produsere (og kvitte oss med) ting som bare skal brukes én gang. Dagens tiltak går derfor på nettopp dette; jeg skal unngå engangsprodukter. Ikke at jeg noen gang har vært en storforbruker av pappkrus og plastskjeer, men nå er det helt stopp.

Engangsprodukter inkluderer blant annet:

  • Papp- og plastkopper
  • Engangsbestikk
  • Sugerør
  • Engangsgrill
  • Plastposer
  • Sminkeservietter
  • Papp- og plastservice
  • Bokser til take-awaymat

Betyr det at jeg skal greie meg helt uten sushi og smoothie og grilling i parken i sommer? Ikke nødvendigvis. Engangsproduktene er en relativt ny oppfinnelse, og det finnes bedre alternativer til det meste. I stor grad handler det om å være forberedt, for eksempel med en spork, en kopp og et handlenett i veska (sammen med mine fine stoffposer!). Å be om å få sushi i medbrakt boks kan kanskje bli mer utfordrende, men jeg skal prøve. Full rapport følger!

25. Unngå engangsprodukter

4 kommentarer om “25. Unngå engangsprodukter

  1. Spennende!

    Men hva bruker du istedenfor smikeservietter? Jeg har utrolig følsom hud og såvidt jeg vet kan jeg bare bruke et eller to merker av disse, alt annet av produkter får jeg utslett av.
    Mamma bruker vaselin og bomull til og fjerne sminke med, men det er så fettete… Null sminke går jo an, men en sart sjel med liten selvtillit trenger et alternativt svar ^ ^
    Det blir sikkert ikke noe problem og få sushi i egen boks, eller kanskje bli en kløøøøøpper på og lage det selv? 😀 x

    Lik

    1. Akkurat nå bruker jeg en russisk sminkefjernings-mousse (denne her, tror jeg: http://www.amazon.com/Natura-Siberica-Moisturizing-Sensitive-Potentilla/dp/B006EKYEZ2/ref=pd_sim_bt_34?ie=UTF8&refRID=1Y05CK4QVD8HDA4QMBX3), men når den er oppbrukt skal jeg gå tilbake til koldkrem (http://studenterhjemmet.blogspot.no/2011/12/7-desember-koldkrem.html). Koldkremen kan lages med en hvilken som helst (flytende) olje, så hvis du vet om en olje som huden din tåler, burde det gå greit?

      Lik

  2. Anette sier:

    Ett engangsprodukt du ikke har med på lista di, som er veldig i vinden for tida, er engangsvaskeservietter til både det ene og andre, golv, vindu, do, kjøkken osv – utrolig unødvendig!

    Lik

Legg igjen en kommentar

