21. Ikke ta i mot flyers

_21

Det heter vel strengt tatt flyveblad eller løpeseddel på godt norsk, men «flyers» er det ordet som faller meg først inn, så da bruker jeg det.

Tidligere har jeg ofte tatt en flyer «bare for å være høflig». Men altså, hvis folk putter søppel opp i ansiktet på deg, skal du da ta det med deg hjem, bare for å være høflig? Jeg skal i alle fall slutte med det. Herved blir det hendene i lomma og «nei takk» til alt av flyers og reklame på gata. Hvis det mot formodning dukker opp en flyer med informasjon som jeg trenger, kan jeg bare ta et bilde av den. Det gir mindre søppel, og det er også mindre sannsynlighet for at jeg roter bort informasjonen.

Her er fire grunner til å ikke ta i mot flyers:

1. Unødvendig søppel og unødvendig bruk av ressurser

2. Som regel totalt irrelevant

3. Ofte reklame, noe som kan føre «behov» man ikke visste man hadde

4. Unødvendig bruk av tid og hjernekapasitet (Skal jeg ta i mot? Hva er dette? Er det relevant for meg? Hvor er nærmeste søppelkasse? )

Siden jeg ikke kan dy meg, har jeg også tatt med et lite klimaregnskap her. Flyers produseres gjerne på papir med vekt 300 g/m². Hvis én flyer er på 10×10 cm, blir det 3 gram per flyer. Med 1,5 kg CO2-ekvivalenter per kg papir, er det 4,5 gram CO2-ekvivalenter per flyer. Ikke så voldsomt mye, med andre ord, men alle monner drar? Med kommunevalg i år, skal du ikke se bort i fra at det kommer opp i noen kilo om du forviller deg opp Karl Johan på feil dag…

21. Ikke ta i mot flyers

Legg igjen en kommentar

