19. Slip kjøkkenknivene

Grønne hensikter: Slip kjøkkenknivene

Når knivene begynner å bli sløve er det veldig fristende å la dem gå i søpla og heller kjøpe nye. Det er jo uansett bare noen billige greier fra IKEA. Det knivene trenger er imidlertid et besøk hos knivsliperen! Selv billige kniver blir en mesterkokk verdig etter en kyndig omgang med slipesteinen. I Oslo kan man levere inn kniver på Mathallen (i butikken Sous Vide) og få dem behandlet av knivsliperen som kommer innom én gang i uka. Det koster 110 kroner per kniv, og er verdt hver krone. Jeg fikk nettopp tilbake to kniver derifra, og jeg vil påstå at de er mye bedre nå enn de var da de var nye! Nå er det bare å være flink til å skjerpe dem, så holder seg forhåpentligvis fine en god stund fremover.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har for øvrig 6 kjøkkenkniver og 1 brødkniv, og innser at dette er mye mer enn hva jeg trenger. Jeg tenker at en stor kjøkkenkniv, en liten kniv til skrelling og nevnte brødkniv er tilstrekkelig, så fra og med i dag skal de andre knivene ryddes bort og gis bort ved første anledning. Si ifra hvis noen trenger en kniv!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

19. Slip kjøkkenknivene

Legg igjen en kommentar

