Status Januar

Januar er over, og det er på tide å oppsummere den første måneden med Grønne Hensikter. Slik har det gått med tiltakene hittil:

1. Meldte meg inn i en miljøorganisasjon
Jeg meldte meg som sagt inn i Framtiden i våre hender, men har ikke gjort noe mer ennå.  På lengre sikt er planen å engasjere meg i et lokallag, men akkurat nå må jeg innrømme at jeg har nok med bloggen…

2. Sluttet å kaste mat
Målet er å kaste mindre enn 7 kg mat i 2015. Jeg har en liste over matsvinn på kjøleskapet, og slik ser den ut for øyeblikket:

IMG_20150201_115732

Og her er hvordan jeg ligger an i forhold til målet mitt (SSB-kurven viser gjennomsnittet for Norge):

matsvinn_jan

Jeg er rett og slett ganske så fornøyd! Jeg har spist ganske mye som jeg tidligere ville ha kastet, mest bra mat, men også noe som ikke har vært fullt så bra. Blant annet to porsjoner av en mislykket middag (jeg kastet riktig nok den siste porsjonen…), brent byggryn og tørt brød. Etter en opprydding i kjøkkenskapene sist torsdag, ser jeg også at det er en god del der som er gammelt og som jeg vanligvis ikke bruker, men jeg skal prøve å se om det kan bli til mat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg er dog litt usikker på denne boksen med ansjos, som overrasket meg stort da jeg fant den innerst på øverste hylle. Jeg skjønner ikke hvordan den har kommet dit, for jeg kan nemlig ikke huske at jeg har spis ansjos i hele mitt liv. Og det blir kanskje ikke nå heller, for den gikk ut på dato i 2013. Men jeg skal prøvesmake, altså, det kan jo hende at den er ok fortsatt? Ellers blir nok matsvinn-lista litt lengre.

Sånn bortsett fra at jeg har spist litt vond mat, liker jeg tiltaket veldig godt! Jeg har laget mye mer mat nå enn det jeg har gjort i den siste tiden og blitt tvunget til å være litt kreativ. Det er bra. Jeg har også brukt mye mindre penger på mat enn det jeg pleier, så det lønner seg definivt å spise opp den maten man kjøper!

3. Kvittet meg med reklame
Hadde gjort dette fra før av, så ikke noe nytt.

4. Meldte meg av reklame på e-post
Dette viser seg å være en kontinuerlig prosess, men jeg får i alle fall mindre reklamepost nå enn tidligere.

5. Avbestilte medlemsblader
Og har heller ikke savnet dem, må jeg innrømme…

6. Unngår produkter med mikroplast
Har ikke kjøpt verken hud- eller tannprodukter denne måneden, så det har ikke vært noen problemstilling. Jeg har dog signert dette oppropet mot mikroplast.

7. Sluttet å bruke tyggegummi
Jeg fant en halv pakke tyggegummi i en veske, og er veldig i tvil hva jeg skal gjøre med den. Skal jeg kaste den? Gi den bort? Eller bare tygge den opp selv, som en siste farvel?

8. Dro på byttemarked
Jeg dro på byttemarked og hadde med meg to topper, to kjoler, en jakke og et par sko. Kom hjem med en topp som jeg kan bruke, og en topp sannsynligvis kommer til å gå til Fretex. Synes ikke det var så mye fint der, men så kom jeg også litt ut på dagen, så det kan godt hende at jeg bare var for sent ute? Har imidlertid mer tro på byttekveld med venninner, så det skal jeg prøve å arrangere ganske snart.

9. Tar trappa i stedet for heisen
Dette begynner å bli en vane. Nå går jeg automatisk til trappa, og tenker ikke på at heisen er der. Det fine er at det gjerne får flere folk til å ta trappa også, for de kan jo ikke være dårligere enn meg..!

10. Omorganiserte kildesorteringssystemet
Fortsatt fornøyd med dette!

11. Bruker stoffposer til frukt og grønt
Dette funker fint. Eneste problem er at jeg har litt for få poser, så noen ganger må jeg sette meg ned og sy nye poser før jeg får dratt på butikken. Fordelen med det er at da får jeg poser som blir akkurat passe store til det jeg skal ha (f.eks. 4 sjampinjonger)…

12. Tar kollektivtransport til jobb
Jepp.

13. Unngår mat som har reist med fly
Må innrømme at jeg ikke har skrevet det brevet til Bama ennå. Men det står på lista mi!

14. Koker opp riktig mengde vann
Jeg skriver i posten at vannkoker er tingen, men har selv gått over til å koke opp vann til én kopp te i en liten kjele (med lokk) på induksjonsovn. Vannkokeren min har nemlig 5 dl som minste vannmengde, så jeg prøver å være flink og ikke sette den på med mindre enn det.

15. Har ikke tørkerull
Og det fungerer, som sagt, helt utmerket.

Ellers bruker jeg mye tid på å orientere meg på miljøblogger, miljønettsider, miljøbøker og miljørapporter og på å finne ut hvor jeg vil med denne bloggen. Utgangspunktet for bloggen var et Excel-ark med ca. 200 ideer til tiltak, men jeg hadde ikke så mye mer planer enn det. Jeg vurderte derfor å vente med «lanseringen» til jeg hadde fått forberedt mer, men så tenkte jeg at det var best å bare begynne, og heller finne ut ting etterhvert. Så det er det jeg driver med nå. Etterhvert håper jeg å kunne presentere et mer helhetlig innhold med mer oppskrifter, bedre research, finere bilder og massevis av fine figurer. Det er med andre ord bare å glede seg! Tips mottas også med takk.

Status Januar

2 kommentarer om “Status Januar

  1. Anne sier:

    Hei, jeg synes denne bloggen er helt super, heier på deg!
    Alle tiltakene er så vettuge og velbegrunnede (selv om det å si takk og farvel til tyggisen sitter laaaangt inne for meg), og du skriver klokt og fint. Gleder meg til enda flere tiltak, skal prøve å få trumfet gjennom noen flere i mitt rimelig håpløse guttekollektiv (hæ? blååå pose? plastresirkulering? alt går jo i samma søplekasse?!)
    Stå på 😀

    Liker

  2. Takk skal du ha, det er hyggelig å høre!

    Jeg føler med deg når det gjelder guttekollektivet. Desverre er det vanskelig å tvinge folk til å bli mer miljøvennlige… Men hvis du trenger noen argumenter for å resirkulere plast, så hadde forbrukerinspektørene et program om det i fjor: http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/MDHP11001314/26-03-2014
    Og livsløpanalysen av plastresirkulering som refereres til i innslaget finnes her: http://ostfoldforskning.no/uploads/dokumenter/publikasjoner/667.pdf
    Lykke til!

    Liker

Legg igjen en kommentar

