14. Kok riktig mengde vann

tekopp

I dag skal jeg ta for meg en ting jeg er helt elendig på; nemlig det å koke opp riktig mengde vann. Jeg har en tendens til å koke opp en hel liter vann når jeg bare skal ha én kopp med te. Helt idiotisk, og det sløser både med tid, vann og strøm. Nå er det derfor slutt! Det er jo heller ikke vanskelig, det er bare å helle opp vannet i koppen først, og så helle det over i vannkokeren.

Vannkoker er forøvrig den mest effektive måten å varme opp vann på, både i følge dette forsøket og en test gjennomført av Grønn Hverdag.

Med antagelse om at jeg bruker 2,5 dl per kopp med te, at jeg pleier å koke opp dobbelt så mye vann som jeg trenger, at jeg drikker én kopp te hver dag og bruker en vannkoker med virkningsgrad på 80%, er det 12,3 kWh som går til spille hvert år. Med nordisk strømmiks tilsvarer dette et klimagassutslipp på 2,5 kg CO₂-ekvivalenter.

14. Kok riktig mengde vann

3 kommentarer om “14. Kok riktig mengde vann

  1. I tillegg blir kaffen bedre om man er litt nøyaktig og ikke bare slumper oppi på øyemål! Folk synes jeg er helt gæren når jeg måler opp kaffemengde med vekt og heller vann i vannkokeren, men ærlig talt, det tar kanskje 0,1 sekund lenger tid, og det t sparer jeg inn ved å slippe å vente på å koke opp mer vann enn jeg trenger.

    Liker

  2. Godt lite tips!
    Jeg bor som nevnt i Storbritannia, og her vet de og ha skikkelige vannkokere altså! Innen et minutt eller så, så putrer det i vei, mamma sin hjemme i Bergen tar sikkert fem minutter haha.
    Jeg koker også opp vann i vannkoker når jeg skal koke grønnsaker eller lager suppe, da sparer en tid, energi og penger 🙂 x

    Liker

    1. Ja, det kommer jo an på hva slags ovn man har, men med keramisk platetopp (eller, enda verre, støpejernsplater) er det absolutt mer effektivt med vannkoker. Jeg har dog induksjonsovn, så da er koker det på null komma niks uansett. Nesten synd, for her kunne jeg jo fått et nytt tiltak..!

      Liker

Legg igjen en kommentar

