13. Unngå frukt og grønt som har reist med fly

0001-59943574

Kortreist mat er i vinden, men langreist mat er ikke nødvendigvis et stort klimaproblem. Så lenge maten har reist med båt, har det mye mer å si hva du spiser enn hvor den kommer fra. Hvis maten har reist med fly, er det imidlertid en annen sak. Flytransport medfører ca. 100 ganger så stort klimagassutslipp som transport med båt [1]. Men hva er det egentlig som transporteres med fly?

Her er noen hint:

wpid-20150121_183255.jpg
Blåbær fra Chile
wpid-20150121_183353.jpg
Druer fra Sør-Afrika
wpid-20150121_183608.jpg
Asparges fra Peru
wpid-20150121_183146.jpg
Avokado fra Chile
sukkererter
Sukkererter fra Guatemala

Bær, frukt og grønnsaker som er lite holdbare og utenfor sesongen i Norge transporteres med fly for å rekke en tur rundt verden før de blir dårlige. Hvor ille ser det egentlig ut?

Her er et eksempel på klimakostnadene for transport av druer [2]:
Druer fra Chile                 7,4 kg CO₂ per kg
Druer fra Østerrike           0,01 kg CO₂ per kg

og for produksjon og transport av asparges [1]:
Asparges fra Peru          14 kg CO₂ per kg
Asparges dyrket lokalt     0,5 kg CO₂ per kg

Det er ganske heftige forskjeller!

Jeg vet forresten ikke om de produktene som jeg har tatt bilde av faktisk har blitt transportert med fly, jeg bare anser det som veldig sannsynlig.  I mitt kjøleskap mugner blåbær etter et par dager, så jeg nekter å tro at de greier seg i flere uker på båt.

Fra og med i dag skal jeg ikke kjøpe friske bær utenfor sesongen, og jeg skal sende et brev til Bama (og ev. til matbutikken) hvor jeg ber om opplysninger om transport av annen frukt og grønt. Forhåpentligvis får jeg svar. I mellomtiden får jeg nøye meg med en kritisk vurdering av opprinnelsesland for samtlige frukter og grønnsaker som jeg vurderer å putte i handlekurven.

[1] How Bad Are Bananas?: The carbon footprint of everything

[2] Airfreight transport of food and vegetables – a review of the environmental impact and policy options

13. Unngå frukt og grønt som har reist med fly

2 kommentarer om “13. Unngå frukt og grønt som har reist med fly

Legg igjen en kommentar

