12. Reis kollektivt til jobb

Ok, jeg har ikke lappen, så det er egentlig ikke noe alternativ å ta bil til jobb. Men hvis jeg hadde hatt lappen, og bil, hadde jeg kunnet bruke den til å komme meg på jobb. Og da hadde jeg kunnet spare miljøet for følgende ved å bytte til buss:

Det er 7 km mellom der jeg bor og der jeg jobber. Med et CO₂-utslipp på 240 g/km (inkl. produksjon av drivstoff og produksjon/vedlikehold av bil), gir dette et utslipp på 3,4 kg per dag. Med antagelse om 220 arbeidsdager i året, gir dette et årlig utslipp på 742 kg CO₂-ekvivalenter per år. Buss gir også utslipp, men her er de på 103 g/km, noe som gir 317 kg CO₂-ekvivalenter per år. Et bytte fra bil til buss gir altså et redusert utslipp på drøyt 400 kg/CO₂ per år. Det er ganske mye, det! CO₂-ekvivalentene er hentet fra klimakalkulatoren.

12. Reis kollektivt til jobb

Legg igjen en kommentar

