11. Bruk stoffposer til frukt og grønt

#11

Jeg er ikke overbegeistret for unødvendig emballasje, og irriterer meg grønn (bokstavelig talt?) over de tynne, gjennomsiktige plastposene som brukes til frukt og grønt og som er helt ubrukelige til alt annet. Derfor har jeg sydd meg tynne poser av stoff (gammelt sengetøy og stoffrester fra andre prosjekter) til å oppbevare frukt og grønnsaker i. De er holdbare, og kan gå i vaskemaskinen når de er skitne. Dessuten ser de fine ut, og kan godt ligge og slenge på kjøkkenet uten at det ser rotete ut. Synes jeg, da. Jeg synes også at de er ganske bra til oppbevaring av endel grønnsaker i kjøleskapet. Det blir ikke så tett at de begynner å mugne, men heller ikke så tørt at de tørker ut.

Hva med klimaregnskapet? De tynne plastposene veier ca. 2 gram hver (jepp, jeg har veid dem), og med antagelse om at det går med ti poser i uka, blir det ca. 1 kg med plast per år. Det går med ca. 2 kg olje per kg plast som blir produsert, og 1 kg olje tilsvarer ca. 3 kg CO₂-ekvivalenter. Å droppe plastposene gir altså en årlig besparelse på ca. 6 kg CO₂-ekvivalenter. Dette regnestykket forutsetter riktignok at du brenner plastposene i bakgården etter bruk, så hvis du derimot er flink og leverer dem til gjenvinning, blir besparelsen noe mindre, ca. 3,5 kg CO₂-ekvivalenter. Dette handler imidlertid mest om prinsippet, å unngå unødvendig søppel, så redusert klimagassutslipp er i grunnen bare et bonus. Men det er bare å ta fram symaskina, altså!20150120_222406

Men hvordan går det an å bruke posene i butikken? De er jo ikke gjennomsiktige! Vel, det har seg sånn at det gjerne sitter en person bak kassa, og den personen går det faktisk an å kommunisere med. Det er bare å si: «Det er appelsiner i den første posen og sjampinjonger i den neste». Null problem!

11. Bruk stoffposer til frukt og grønt

4 kommentarer om “11. Bruk stoffposer til frukt og grønt

  1. Et annet tips er å ha en snill søster som syr stoffposer til grønnsaker og gir dem bort i gave!

    Forresten, ikke helt i emballasje-land, men litt samme greie: På treningssenteret der jeg bor har de (i stedet for kollektiv skoavtagning ved inngangen) innført SKOPOSER. Første gangen jeg så det, rynket jeg litt på nesa, tenkte «jaja», overså skoposene og bar heller skoenen mine i hånda bort til garderoben. Men da jeg var der i dag hadde de jaggu meg hengt opp en lapp der de ba om at de besøkende av «»»»»»hygieniske årsaker»»»»»» ikke gikk i sokkelesten til garderoben, men brukte nevnet skoposer. Altså – hæ? Hvilke hygieniske årsaker? Jeg har faktisk ikke SÅ skitne sokker, altså.

    Lik

  2. Hva i all verden?
    Sett opp en ny lapp med: «Ikke bruk skoposer, av miljømessige årsaker»? Og ev. (med liten skrift): «Men ha helst på sokker, av hygieniske årsaker»? Og send et brev til ledelsen og be om begrunnelse?

    Eventuelt kan du foreslå for dem at folk burde dusje med skoposer også. Det er jo viktig å passe på hygienen!

    Lik

  3. Hei. Veldig fin blogg! Inspirerende prosjekt. Liker at du tar realistiske håndfaste endringer, og kult at du serverer fakta/forkning som bakgrunn for miljøvalg.

    Alternativt forslag til å sy poser av bomull/lerret: sy nettingposer/vaskeposer. Da blir innholdet synlig.
    Disse kan brukes til handling av grønt/frukt, men også til vask av klær og pakking av klær, organisering av hobby-stæsj og sikkert mye mer. 🙂

    Lik

    1. Takk, og velkommen!

      Ja, det går absolutt an å sy posene i netting i stedet. Det var faktisk min opprinnelige plan, men så hadde jeg så mye stoffrester liggende, så da brukte jeg det i stedet. Har du kanskje laget egne poser, og har noe nettingstoff å anbefale?

      Lik

Legg igjen en kommentar

