3. Si «nei takk» til reklame

Borettslaget byttet postkasser i fjor, og de to ukene det tok før jeg fikk somlet meg til å markere postkassa med «nei takk til reklame» fylte papirsøpla mi seg opp fortere enn svint! Heldigvis var det lett å kvitte seg med problemet. Jeg trengte ikke engang de ferdige klistremerkene, en hjemmelaget lapp fungerte utmerket.

wpid-img_20150103_143021.jpg
Hjemmelaget postkasselapp

Lappen på postkassa fungerer imidlertid kun for uadressert reklame. For å kvitte seg med adressert reklame, trengs det er reservasjon i Brønnøysundregisteret. Fort gjort!

Hvor stor betydning har dette for klimaet? En livsløpanalyse [1] for reklamebrosjyrer kommer fram til en CO2-ekvivalent på 122 g per brosjyre, hver på ca. 60 g, altså ca. 2 kg CO2 per kg reklame. I andre rapporter [2] er det funnet verdier på mellom 1,2 og 1,5 kg CO2 per kg reklame. Det er også oppgitt at danske husholdninger i snitt mottar 55 kg (!) med reklameaviser hvert år. Med antagelse om at de kommer like mye reklame i Norge, og 1,5 kg COper kg reklame, tilsvarer dette 83 kg i CO2-ekvivalenter per år.

Som et bonus blir man mindre fristet til å kjøpe ting man ikke trenger, og sparer dermed miljøet for potensielt økt forbruk. Hurra!

1. Ferrari et al. (2012) «Life cycle assessment of advertising folders.» The International Journal of Life Cycle Assessment 17: 625-634. Bologna, Italia.

2. Tilbudsaviser – forbrugere og klima

Advertisements
3. Si «nei takk» til reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s