2. Spis opp maten din!

_2

I følge statistisk sentralbyrå  kastet hver av oss 46 kg brukbar mat i 2013. Det er mye ressurser som går til spille! Og dette inkluderer ikke engang det vi skyller ned i vasken, som i følge en britisk studie utgjør 1/3 av det totale matsvinnet. Statistikken viser dessuten at vi kaster mer og mer etterhvert som vi får bedre råd, og det er også noe jeg merker selv. Jeg kaster mye mer nå enn da jeg var student… Det skal det imidlertid bli en slutt på. Målet mitt i 2015 er å redusere matsvinnet mitt kraftig. Siden jeg ikke vet hvor mye jeg kaster i dag, tar jeg utgangspunkt i gjennomsnittstallet for Norge. Målet mitt er å kaste maksimalt 10% av gjennomsnittet, altså ca. 7 kg. I teorien burde det være ganske greit, det handler jo egentlig bare om å ikke kjøpe inn mer mat enn det jeg spiser og å spise opp maten før den blir dårlig. I praksis kan det imidlertid være vanskeligere enn som så, så jeg har derfor satt opp følgende strategi:

Jeg skal

  1. Ha oversikt over hva jeg har i kjøleskapet. Gå igjennom kjøleskapet én gang i uka og finn de matvarene som burde spises opp.
  2. Planlegge matinnkjøp og skrive handleliste. Handle inn mat maksimalt to ganger i uka, så impulskjøp reduseres.
  3. Oppbevare maten riktig, slik at den ikke blir dårlig for tidlig.
  4. Om jeg må kaste mat skal jeg skrive det opp på en liste på kjøleskapet. På den måten kan jeg bli mer bevisst, og kanskje lære av det til neste gang.
wpid-img_20150103_203435.jpg
Lista på kjøleskapet. Tom enn så lenge.

For å kvantifisere klimapåvirkningen av matsvinn, har jeg sett på Miljødirektoratets detaljerte rapport som forteller hvor mye svinn det er for ulike produktgrupper. Deretter har jeg anslått klimagassutslipp per kg mat basert på  dette faktaarket, samt fra bakgrunnstallene til klimakalkulatoren. Resultatet er som følger:

matsvinn

Den gjennomsnittlige normann har altså mulighet for å spare ca. 260 kg CO₂-ekvivalenter hver år ved å slutte å kaste mat. Hvis jeg klarer å kaste under 10% av gjennomsnittet, vil gevinsten være på 235 kg CO₂-ekvivalenter per år i forhold til det gjennomsnittlige matsvinnet.

2. Spis opp maten din!

Legg igjen en kommentar

